De kracht van het geluid

De kracht van het geluid
Wie echt indruk wil maken, hoeft geen dikke uitlaat onder zijn auto te plaatsen. En ook vleugeldeuren worden niet altijd gewaardeerd. Hoe doe je dit dan wel?
Al vanaf de eerste sportauto hebben alle sportauto’s tot vandaag de dag één dezelfde eigenschap, het fenomenale geluid. Toonaangevende merken zijn onder meer Ferrari, Maserati en Bugatti. Toch timmeren de Duitse autofabrikanten de laatste jaren ook hard aan de weg. Door de komst van de AMG versies van Mercedes is het op de Duitse autobahn niet meer vanzelfsprekend dat iedereen aan de kant gaat als je in je Ferrari aan komt op de linkerbaan.

De weg naar perfectie
Ook in wereldsteden wordt er steeds meer met het geluid gepronkt. Hoe gaaf is het om met je Maserati GranTurismo net even in z’n stationair gas te geven als er mensen voorbij lopen die allemaal even kijken? Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat dit soort geluiden soms over de top zijn en dat menig charmante vrouw haar hoofd zal wegdraaien. Niet voor niets dat Rolls Royce met de Phantom bij een snelheid van 120 kilometer per uur ervoor zorgde dat men alleen het klokje hoorde tikken. Het is overduidelijk een verschil van smaak.

Do’s and don’ts
In het algemeen wordt een te grote uitlaat onder een ‘nep’sportauto wel als lachwekkend beschouwd. Denk maar eens aan een Toyoto Supra. Voor de echte autoliefhebber is het geluid cruciaal en hecht de liefhebber bijzonder veel waarde aan de authenticiteit. Geen aanpassingen waardoor het geluid beter klinkt, maar het pure gejank van een V8 als deze terugschakelt van zijn derde naar zijn tweede versnelling. Als die nieuwe auto er dan komt, laat deze dan maar een keer flink brullen!

Have your say