Een checklist voor het kopen van gebruikte auto’s: waar moet op gelet worden?

Een checklist voor het kopen van gebruikte auto's waar moet op gelet worden

Het gaat niet alleen om het het uiterlijk van de auto in plaats daarvan moet je naar alles kijken, van de lak tot de banden, gordels en koplampen. Als je een auto wilt importeren is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste keuze maakt. De garantie op een auto zal namelijk een stuk minder zijn, dan bij een auto die je in Nederland koopt. Zorg er daarom voor dat je de volgende punten volgt zodat je geen kat in de zak koopt:

Controleer de kilometers van de auto.

Het gemiddelde bereik is ongeveer 10.000 km per jaar, dus als het cijfer van de kilometerteller er apart uitziet vanwege zijn leeftijd, vraag dan waarom. Als het antwoord niet klopt, wees dan achterdochtig. Oplichters hebben de kilometerteller dan mogelijk ‘geklokt’. Je kunt ook de laatste onderhoudsbeurt van de kilometerstand bekijken om te zien of dit overeenkomt met wat je op de kilometerteller ziet.

Algemene staat.

Werp een oog over de staat van de auto, ga op je hurken zitten en kijk uit voor krassen en deuken. Wees niet bang om de auto goed te inspecteren.

Controleer reparaties.

Kijk of er tekenen zijn van slecht herstel, zoals openingen tussen carrosseriepanelen na crashschade. Als dit het geval is zouden er meer problemen kunnen zijn met de auto.

Controleer de olie.

Doe dit door de peilstok op te tillen om te zien of het peil correct is.

De motor.

Bekijk de motor op tekenen van olie- of waterlekken, evenals de omliggende delen – en kijk onder de auto ook naar tekenen van lekkage. Is de motor zwaar? Dan zal je waarschijnlijk meer BPM moeten betalen. De BPM kun je gelukkig vaak op voorhand berekenen.

Test de radio.

Plus alle andere gadgets om zeker te weten dat ze werken.

Doe de lichten aan!

Controleer deze werkzaamheden en dat u de vensters eenvoudig kunt openen en sluiten.

Is de auto veilig?

Vertrouw op je gevoel, als de stoelen doorhangen en de auto eruitziet alsof hij klaar is voor de schroothoop, ga dan verder met zoeken.

Hoe zit het met de banden?

Controleer het loopvlak. Zijn de banden in het midden te veel gesleten? Dan zijn de banden waarschijnlijk te hard opgeblazen. Zijn de rand meer versleten? Dan zijn de banden waarschijnlijk te zacht opgepompt.

Have your say